V úvodu jen připomeneme, že
v přechozím příspěvku jsme Vám přiblížili sociodemografický profil
lázeňského hosta. Považujete-li tedy za užitečné seznámit se nejdříve se strukturou
výběrového souboru a okolnostmi sběru dat, neváhejte navštívit tuto stránku.
Nyní se již pojďme podívat na to, kde hledal informace o lázeňském
zařízení stávající host a kde by je hledal potenciální klient, pakliže by
se rozhodl absolvovat lázeňský pobyt
Mezi nejčastěji uváděná místa u obou skupin
patří přátelé a známí, lékaři a samotná lázeňská zařízení. Zdaleka nejvyužívanější
zdroj pak představují webové stránky lázeňského zařízení. Stávající host si
informace dále zjišťuje prostřednictvím webových stránek lázeňského místa (23,6
%), telefonicky (17,1 %) a osobním kontaktem (15,2 %). Potenciální klient by
rovněž navštívil webové stránky lázeňského místa (56,57 %), nicméně poté by
inklinoval spíše k sociálním sítím (27,14 %) a e-mailové komunikaci (21,84
%).
Celkem podle očekávání dopadlo srovnání přístupu pojištěnce a
samoplátce, kdy více než polovina (54,98 %) pojištěnců vybírá zařízení společně
s lékařem, zatímco samoplátce nejvíce spoléhá na radu přátel a známých (39,43
%). Vyhodnocení z pohledu věku přináší následující výsledky. Osoby
v kategorii 18-24 se nejčastěji obrací na přátele a známé, jako zdroj jim nejlépe
poslouží webová stránka lázeňského zařízení, ovšem nemalou roli u nich hrají
též sociální sítě a webové stránky zprostředkovatelů. Velmi obdobnou situaci lze
pozorovat v kategorii 45-54 pouze s tím rozdílem, že webové stránky
zprostředkovatelů předskočil osobní kontakt. V kategorii 55 a více je
nejběžnějším místem ordinace lékaře, co se týče zdroje, zde kromě webových
stránek lázeňského zařízení či místa preferují respondenti rovněž telefonický a
e-mailový kontakt
Otázku sběru informací podstatných pro výběr lázeňského zařízení uzavřeme konstatováním, že dotazovaní, kteří v následujících 3 letech plánují pobyt v lázních, by je nejčastěji hledali u přátel a známých, lékaře nebo přímo u lázeňského zařízení. K tomu by využili zejména webové stránky lázeňského zařízení i místa, dále telefonický a osobní kontakt, e-mailovou komunikaci, ale také sociální sítě.
V další části se budeme zabývat významem
certifikací, podle nichž mohou být lázeňská zařízení klasifikována, a povědomím
lázeňského hosta o těchto certifikacích. Respondenti hodnotili relevanci na
škále stejné jako ve škole, kdy 1 znamenala „je to pro mě důležité“
a naopak 5 „je to pro mě nepodstatné“. Pro bezmála 18 % jsou certifikáty
velmi důležité, přibližně 34 % respondentů se vyjádřilo, že k nim při
výběru lázeňského domu rovněž přihlížejí. Lehce přes 30 % k nim zaujímá řekněme
neutrální postoj a zbývajících 18,5 % na certifikace nebere zřetel. Nejznámější
certifikací je bezpochyby klasifikace Hotelstars, kterou označila téměř
polovina respondentů. Více než třetina pak uvedla, že nemá povědomí o žádné
z nabízených certifikací. Mezi nejméně známé lázeňské certifikace patří
mezinárodní certifikáty EuropeSpa (8,57 %) a regionální certifikát MEDISPA
(6,12 %). O něco hlubší znalosti prokázali stávající lázeňští hosté, ačkoliv například
o certifikaci Hotelstars mají lepší povědomí překvapivě potenciální klienti.
Poslední příspěvek souvisí pouze s potenciálními
hosty, kterých jsme se zeptali, v jaké klasifikační třídě by si vybírali
lázeňské zařízení pro svůj pobyt. Zde celkem jednoznačně převládá kategorie lázeňských
domů, jež nabízejí služby na úrovní 4* (41,83 %), následují s cca 25 % 3* zařízení.
Za povšimnutí stojí také fakt, že skoro pro čtvrtinu účastníků šetření není tato
klasifikace podstatná.
Chtěli byste se dozvědět více? Vyzkoušejte naši vizualizaci umístěnou pod článkem, snadno si v ní vytvoříte vlastní úhel pohledu na výběr lázeňských zařízení.
TIP: Stávajících klientů jsme se kromě
jiného dotazovali, jak posuzují úroveň služeb lázeňských zařízení. Na výsledky
hodnocení se můžete podívat na tomto odkazu.
Ing. Ondřej Hruška, RIS 3 developer pro lázeňství a balneologii | ondrej.hruska@karp-kv.cz
Ing. Věra Marková, analytik v oblasti lázeňství a balneologie | vera.markova@karp-kv.cz