Známe nejvhodnější délku pobytu podle lázeňského hosta
V tomto článku se zaměříme na
optimální délku lázeňského pobytu alespoň podle toho, jak ji vnímají účastníci
dotazníkového šetření, které realizoval Institut lázeňství a balneologie ve
spolupráci s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání v září letošního
roku. V této souvislosti také ukážeme, co si dotazovaní myslí o frekvenci opakování
lázeňských pobytů.
Na úvod v krátkosti představíme výběrové
soubory, s nimiž jsme pracovali. Respondenti byli vybráni do výzkumu na
základě kvótních požadavků, které vyplynuly z předchozího průzkumu provedeného Institutem lázeňství a
balneologie v loňském roce. Sběr dat probíhal metodou CAWI, tedy sběrem
prostřednictvím online panelu. Výsledná velikost výběrových souborů je
1 000 v případě stávajícího lázeňského hosta a 2 056 u
potenciálního klienta, přičemž za něj byla považována osoba, jež za posledních
10 let neabsolvovala žádný lázeňský pobyt. Jednotlivé sociodemografické
charakteristiky zkoumaných populací přiblížíme později.
Obou skupin respondentů jsme se nejprve zeptali,
jakou délku lázeňského pobytu považují, resp. by považovali pro ně osobně za
nejvhodnější. Jak stávající, tak potenciální klient shodně uvedli, že optimální
délka pobytu činí 14 dní, u potenciálního hosta se dokonce jednalo o téměř 41 %
dotazovaných. Hned na druhém místě z hlediska četnosti odpovědí můžeme zaznamenat
značný rozdíl v preferencích, neboť 28 % stávajících klientů by volilo
pobyt v délce 21 dnů, kdežto lehce přes 30 % potenciálních klientů by upřednostnilo
jako druhý v pořadí jen 7denní pobyt. Nejméně vhodnou variantu pak
představuje pobyt delší než 28 dnů, a to pro obě kategorie respondentů.
Podívejme se nyní na tutéž otázku
dalšími dvěma perspektivami, kterými budou druh klienta a posléze jeho věk. Srovnáme-li
odpovědi samoplátce a pojištěnce, dojdeme ke zjištění, že zatímco samoplátce
by preferoval z cca 40 % 14denní a z 28 % 7denní pobyty, pojištěnec by volil
z cca 39 % 21denní a z 26 % 28denní pobyty. U potenciálního klienta,
který absolvoval pobyt před více než 10 lety, můžeme rovněž pozorovat zájem o
delší pobyty, jelikož kromě 35 % respondentů upřednostňujících 14denní pobyt by
bezmála 28 % vybralo 21denní pobyt. Z hlediska věku lze vysledovat některé
společné tendence, jež platí pro stávajícího i potenciálního hosta. Například
více než 72 % respondentů ve věku 18 – 34 let by dalo přednost spíše kratším
pobytům v délce 7 – 14 dnů. Naopak přes 66 % dotazovaných ve věku 55 let a více
by preferovalo pobyty v délce 14 – 21 dnů. Rozdíl lze zaregistrovat ve
věkové skupině 35 – 54 let, u které by 35 % stávajících klientů volilo 14denní
pobyt následovaný z necelých 24 % 21denním pobytem. Potenciální klient by sice
rovněž upřednostnil ze 44 % 14 denní pobyt, ovšem následuje jen 7denní pobyt takřka
se 30 %.
Účastníků průzkumu jsme se poté zeptali, jak často by pro ně bylo nejlepší absolvovat lázeňský pobyt. Nejvíce hostů by preferovalo pobyt každý rok, přičemž u stávajícího klienta se jednalo téměř o 50 %, potenciální klient vybral tuto odpověď ve 31 % případů. Velký rozpor v odpovědích registrujeme u možnosti „Pokud nemám obtíže, nemá pro mě smysl pobyt opakovat“, která pro potenciálního hosta představovala druhou nečastější odpověď s necelými 27 %, kdežto u stávajícího klienta šlo pouze o 6 % dotazovaných. Obě skupiny hostů pak ještě poměrně hojně označovali variantu jednou za 2 roky, což je patrné z grafu výše.
Stejnou otázku jsme dále vyhodnotili perspektivou příjmu domácnosti, v níž respondent žije. Určitě zajímavým zjištěním je, že u domácností potenciálního klienta s příjmem vyšším než 50.000
Kč figuruje na rozdíl od ostatních na prvním místě s 31 % odpověď “Pokud nemám obtíže, nemá pro mě smysl pobyt opakovat“. Zároveň u této skupiny platí, že s klesajícím věkem dotazovaného roste procentuální podíl zmíněné odpovědi, u kategorie 18 – 24 let se tudíž jedná o skoro 56 %.
Zajímá Vás více? Vyzkoušejte naši vizualizaci umístěnou pod článkem, snadno si v ní vytvoříte vlastní úhel pohledu. K lázeňskému pobytu se zanedlouho opět vrátíme, tentokráte se však zaměříme na to, jaký význam přikládá lázeňský host jeho preventivní roli.
Kontakty:
Ing. Ondřej Hruška, RIS 3 developer pro lázeňství a balneologii | ondrej.hruska@karp-kv.cz
Ing. Věra Marková, analytik v oblasti lázeňství a balneologie | vera.markova@karp-kv.cz